sarbegavning-2
Foto: Kalle Assbring
Särbegåvning

Slut på tystnaden kring särbegåvade barn

Igelbodaskolan är en av Nackas skolor som arbetar målinriktat med att fånga upp och stötta särbegåvade elever.

Kommunens mål är att alla elever ska utvecklas maximalt i skolan, även de med goda förutsättningar. Men det är långt kvar dit.

– Särbegåvade barn har behov av särskilt stöd precis som många andra grupper, så nu när de här barnen finns i vårt medvetande ser vi till att ge dem hjälp. Men vi har inte fått extra resurser för det, säger Anita Malmjärn Askelöf, rektor på Igelbodaskolan.

För sex år sedan beslutade sig politikerna i Nacka för att skapa bättre förutsättningar för elever med studiebegåvning. Utredningsrapporten ”Maximal utveckling för alla” av Camilla Wallström blev avstamp i arbetet.

– Det har varit stort fokus på elever som behöver stöd i skolan de senaste 10–15 åren, och det är bra, men begåvade elever har det varit alltför tyst om. Likvärdighet betyder att alla elever ska få möjlighet att lära sig så mycket som möjligt, oavsett om man är dyslektiker eller särbegåvad, säger initiativtagaren Monica Brohede Tellström, gruppledare

för Folkpartiet i Nacka kommunfullmäktige.

I kvalitetsarbetet ingår numera utveckling av studiebegåvade elever och kommunen har arrangerat kompetensutveckling av rektorer, lärare och karriärvägledare. Projektet utvärderas detta läsår.

– Det har hänt en del, men inte tillräckligt på alla skolor. Det ska vara precis lika självklart för skolor att beskriva det dagliga arbetet med särbegåvade som det med andra elever. Frågan ska inte bara tas upp vid specifika tillfällen, säger Monica Brohede Tellström.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm