Petter Ådahl Isak Skogstad

Petter Ådahl, politiskt sakkunnig hos Anna Ekström (S) och Isak Skogstad, skolpolitisk expert på Liberalernas riksdagskansli.

| Foto: Christine Olsson/Bildbyrån
Reportage

De dolda makthavarna – så påverkar de skolpolitiken

Från ordförandeposter i lärarfackens studentorganisationer till skolpolitiska expertroller på den nationella arenan.
De än så länge kortvariga lärarna Isak Skogstad och Petter Ådahl gör båda sina unika resor genom svensk skola, men i stundtals parallella spår.
I dag jobbar de i det dolda för att från var sitt håll knuffa morgondagens skolpolitik i en ideologisk riktning.

skogstad-sabuni

Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni och Isak Skogstad.

| Foto: Anna Tärnhuvud
Nyamko Sabuni (L) om Isak Skogstad

– Isaks roll är avgörande för att vi ska få ner på papper hur vi ska förbättra svensk skola och göra den till en kunskapsskola. Det är ju skillnad på att ha åsikter och att faktiskt utforma
en politik för att lösa de problem man ser.

– Det är Isak som tillsammans med politiker, förtroendevalda och medlemmar ser till att formulera åsikter till politik. Det blir riktiga ståndpunkter som vi tillsammans med andra partier i riksdagen kan få gehör för.

Isak Skogstad om lärarjobbet

– Jag har velat bli lärare så länge jag kan minnas; jag bestämde mig i årskurs fyra. Jag minns hur min NO-lärare Hans förklarade ytspänningen genom att låta en nål flyta på vattenytan i ett glas, och sedan få den att falla till botten genom att tillsätta lite diskmedel. Det var som magi.

– Jag har väl alltid varit lite av en besserwisser. Jag var duktig i skolan och jag gillar att förklara saker. Att få vara lärare kändes ju nästan som att få betalt för att få utlopp för det, säger han.

Medan riksdagsledamöter, ministrar och partiledare debatterar i utskott, orerar i talarstolen och intervjuas i tv, är det de opolitiska tjänstemännen som producerar den ständiga flod av utredningar, analyser och faktaunderlag som driver runt den demokratiska apparatens tunga vattenhjul.

Som politiskt tillsatta rör sig Isak Skogstad och Petter Ådahl i gränslandet mellan politiker och tjänstemän. De är inte folkvalda men har trots det en agenda och en direkt påverkan på skolfrågans utveckling i riksdagen.

– Vi är lite länken mellan politiken och tjänstemännen, ett raster mellan olika delar av organisationen, säger Petter Ådahl, utbildningspolitiskt sakkunnig hos utbildningsminister Anna Ekström (S).

De båda träffades första gången 2016. Då läste Isak Skogstad till lärare och var ordförande för Lärarnas Riksförbunds studerandeförening. Samtidigt läste Petter Ådahl en kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) och var ordförande för Lärarförbundets studerandekommitté.

– Det var så vi möttes och vi har stött på varandra då och då sedan dess. Det är få som är lika intresserade av skolfrågor och har ganska likalydande bakgrund som vi har, säger Isak Skogstad, skolpolitisk expert på Liberalernas riksdagskansli.

 

NÅGONSTANS UNDER Gamla stan, nere i kulvertarna som förbinder riksdagens olika byggnader med varandra, visar Isak Skogstad vägen genom dörren till vänster och går runt hörnet.

– Nej det här är inte rätt, säger han.

Vi får vända om. Vi skulle ha tagit dörren till höger. Han har förvarnat att vi kunde hamna fel på färden från riksdagshuset på Helgeandsholmen till Liberalernas kansli.

– Jag har varit här sedan november 2019, så jag kan ju inte skylla på att jag är ny längre. Jag har bara dåligt lokalsinne, säger han.

En förmildrande omständighet är dock att han som så många andra har jobbat en hel del hemifrån det senaste året på grund av coronasmittan.

Den huvudsakliga delen av hans jobb som skolpolitisk expert består av självständigt utredningsarbete som inte kräver daglig närvaro på kontoret. Andra arbetsuppgifter är att bistå riksdagsledamoten Fredrik Malm, nyutnämnd talesperson i skolfrågor och tillträdande vice ordförande i utbildningsutskottet, samt att ta fram underlag, skriva tal och sammanfatta statliga utredningar inför debatter och intervjuer.

Det enda fönstret i Isak Skogstads arbetsrum på kansliet har utsikt mot innergården Brantingtorget och Ivar Johnssons skulptur ”Morgon”. Några tiotal meter bort i korridoren ligger partiledaren Nyamko Sabunis betydligt rymligare hörnkontor.

Isak Skogstad har offrat något av sin egen bekvämlighet för att klämma in en karmstol för besökare i det begränsade utrymmet.

– Jag tycker det är viktigt att kunna ta emot spontana besök, säger han.

Isak Skogstad vid Rännarbanan under Stallbron som går mellan Riksdagshuset och partikanslier i Gamla stan.
Foto: Anna Tärnhuvud

På skrivbordet ligger rapporten ”Förortslyftet”, Liberalernas plan för ett Sverige utan utsatta områden år 2030. Den del av rapporten som beskriver hur skolan behöver förändras i de utsatta områdena innehåller 60 olika förslag, och är Isak Skogstads ansvarsområde.

– Rapporten är ett bra exempel på vad jag lägger mycket av min tid på. Det handlar om att peka ut vilka problem som finns, vilka vetenskapliga studier som gjorts och samla information från lärare på skolorna i syfte att utforma politiska åtgärder. Det är ett drömjobb för en skolpolitisk nörd som jag, säger han.

Han beskriver själv sin roll som en balanserande tjänsteman, men med slagsida åt Liberalerna. Medan politiken drivs av visioner och ideologi trivs Isak Skogstad bäst när han får fokusera på fakta, rapporter och statistik.

– Som expert framhäver jag fakta, studier och information som ibland är obekväm – särskilt i de fall den består av kritik av reformer vi själva genomfört. Jag har ett brett kontaktnät; inte minst har jag goda kontakter med utredarna på Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet.

– När man sedan har gått igenom källor och statistik är det naturligtvis hela tiden lite ideologiskt färgat – det ska jag inte sticka under stol med, säger han.

I SLUTÄNDAN BIDRAR hans analyser till att forma partiets utbildningspolitik, men först efter att de genomgått en politisk behandlingsprocess i flera steg. Underlagen ska passera partiledning, partistyrelse och i slutändan politiker över hela landet under landsmöten och kongress.

Ditt förra jobb var som lärare i ett klassrum. Nu är du i position att potentiellt påverka hela skolans nationella utveckling. Hur känns det?

– Oftast är det som att gå till vilket jobb som helst. I riksdagen känns det ibland som om man sysslar mer med pappersarbete än förändrar verkligheten. Man har skrivit en rapport på 50 sidor och lagt massa arbetstimmar på det, och så får man höra att ”vi kan inte köra på det, på grund av x och y”.

– Men det finns andra tillfällen när man får nypa sig i armen. Nyligen läste jag om skolor i Göteborg som kunde få 50 extra miljoner, och det var baserat på förslag som jag jobbat med. Då tycker jag nästan det är lite läskigt, och en liten del av mig vill ju liksom åka ut till en sådan skola och se, ”vad fick de, vad gör de?”. Det var en påminnelse om att det faktiskt går att göra skillnad.

Har du några ambitioner att själv bli politiker en dag?

– Folk tror inte att det är sant när jag säger det, men jag skulle aldrig i hela mitt liv vilja utsätta mig för det. Har man sett inifrån hur det är att vara rikspolitiker på hög nivå… nej fy. Man kan behandlas så illa, så orättvist, och aldrig få en tillstymmelse till en privat sfär.

Finns det någon annan långsiktig plan?

– Jag har inte ens en plan för vad jag ska äta till lunch i dag. Jag tycker det är skönt att inte ha långsiktiga planer i vare sig livet eller karriären. Jag är väldigt väl lämpad för det jobb jag har nu, för jag är i grund och botten en extrem policynörd.

– Men får jag gissa, lär jag hamna bakom katedern igen. Det är svårt att inte längta tillbaka dit.

Oavsett vilken titel Isak Skogstad kommer att ha om fem, tio eller 20 år finns det en sak han är säker på: det kommer på något vis att handla om skolan.

– Ibland fantiserar jag om att göra något helt annat, men jag inser också att jag nog inte hade klarat av det. Det finns ju inget annat jag tycker är lika intressant som skolfrågor, säger han.

Isak Skogstad 2

”Det här är ett drömjobb för en skolpolitisk nörd  som jag”, säger Isak Skogstad.

| Foto: Anna Tärnhuvud
Isak Skogstad Nyamko Sabuni

Isak Skogstad i arbete med Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni.

| Foto: Anna Tärnhuvud
Anna Ekström och Petter Ådahl

Utbildningsminister Anna Ekström (S) och Petter Ådahl.

| Foto: Christine Olsson/Bildbyrån
Anna Ekström (S) om Petter Ådahl

– Petter är otroligt viktig för mig i mitt jobb. Att stå framför en kamera och bli intervjuad kan vara som att kasta sig ut genom ett fönster och hoppas att det finns ett skyddsnät där.

– Om jag får en väldigt svår fråga är det ibland så att jag inte kan detaljerna tillräckligt bra själv. Då är jag beroende av ett underlag, en kort promemoria eller ett framskrivet svar.

– När det underlaget kommer från Petter, då är det rätt. Jag har inte varit med om att det blivit fel en enda gång.

Petter Ådahl om lärarjobbet

– Jag har alltid tänkt att det skulle vara kul att bli lärare, och när jag började läsa KPU:n var det min intention. Det var också det jag gjorde därefter, om än bara ett läsår på deltid, säger han.

När Skolvärlden lyfter att det kan uppfattas som udda att en person som går en KPU och inte nödvändigtvis har lärare som första identitet blir ordförande för lärarfackets studerandeförening, håller han inte med.

– Jag var fackligt engagerad i Seko när jag jobbade på SJ tidigare, och när jag började studera till lärare var det självklart för mig att gå med i facket. Jag tycker att fler som läser KPU borde engagera sig i lärarstudentförbunden, säger han.

Har du planer på att jobba som lärare igen?

– Ja det kan jag absolut tänka mig. Jag tänker oftare på det än på att bli politiker, säger Petter Ådahl.

PETTER ÅDAHL TAR emot Skolvärlden på utbildningsdepartementet en måndag i juni, och alla närvarande enas om att det är en illa vald dag för intervjun. Ett par timmar tidigare röstade riksdagen igenom en misstroendeförklaring mot statsminister Stefan Löfven, och varken Petter Ådahl eller utbildningsminister Anna Ekström är riktigt säkra på hur länge de har kvar sina jobb.

Han visar oss till hissen för att sedan själv ta trappan upp – coronarestriktioner förhindrar att alla tre delar hiss.

Ett par våningar upp är kontorslandskapet folktomt. Pandemin, misstroendeomröstningen och det faktum att det är midsommarvecka bidrar gemensamt till att tömma departementet på tjänstemän.

Som politiskt sakkunnig till utbildningsministern är Petter Ådahl inblandad i allt från utformandet av utbildningspolitiken på departementet till kommunikationen av den i möten, debatter och intervjuer.

– En stor del av mitt jobb är att läsa in och lyssna in faktaunderlag från de opolitiska tjänstemännen: så här fungerar regleringarna i dag, så här tycker Skolverket, Skolinspektionen och Lärarnas Riksförbund om det, och så vidare. Sedan lyfter jag fram det viktiga ur det. Resultatet innehåller ofta både rena fakta och en socialdemokratisk vinkel på det, säger Petter Ådahl och fortsätter:

– Mycket av jobbet handlar om att ta fram det socialdemokratiska eller regeringens s/mp-vinkel, men det är ju ytterst de förtroendevalda politikerna som beslutar vilka vägval Socialdemokraterna gör. De gör det dock med hjälp och stöd av oss sakkunniga.

Han är i kontakt med Anna Ekström mer eller mindre konstant, men det senaste året har de framför allt setts via Skype. I dag är de båda på plats på departementet inför ett Unesco-seminarium om undervisning i sex och samlevnad senare samma eftermiddag.

– Att man ska ha sex- och samlevnadsundervisning i fler länder är en fråga som Sverige har drivit stenhårt i flera år. Det är superviktigt för oss, säger Anna Ekström, och tillägger:

– Det är den typen av saker man får göra som övergångsregering. I och med misstroendeförklaringen får man ha respekt för att det kan bli en annan regering, och vara mer tillbakablickande än framåtblickande.

I fikarummet låter Petter Ådahl kaffeautomaten fylla en kopp medan han plockar åt sig en trekantig portionstetra med mjölk ur en korg på bänken.

– I vanliga fall har vi en mjölkpool där vi turas om att köpa färsk mjölk till kaffet, för att slippa de här importerade små paketen, men nu under corona är vi så sällan här, säger han och klämmer ur innehållet ner i koppen.

Han läppjar på automatkaffet.

– Kaffet var godare på Lundellska, säger han och refererar till Lundellska skolan i Uppsala där han jobbade efter sin lärarexamen.

Anna Ekström flikar in:

– En bra sak med Petter är att han gillar gott te. De andra medarbetarna förstår inte riktigt finessen med vissa teer.

– Jag och Anna har en lapsang-connection, säger Petter Ådahl.

”De fackliga frågorna är grunden till mitt politiska intresse”, säger Petter Ådahl.
Foto: Christine Olsson/Bildbyrån

PETTER ÅDAHL HAR till viss del med sig lärarperspektivet och ett fackligt engagemang från uppväxten i Sundsvall, där båda hans föräldrar är lärare och har varit aktiva i Lärarförbundet, pappan under en period som lokal ordförande.

– När jag var liten var ”fackmöte” det fulaste ord jag visste, för det betydde att jag inte skulle få träffa pappa, säger han.

Trots en sådan negativ koppling till fackligt arbete som barn kom Petter Ådahl att ärva intresset för fackliga frågor, och det är ur det engagemanget som hans politiska intresse föddes en gång.

– Jag har aldrig varit aktiv i SSU, utan jag kommer från LO-fack. Det är de fackliga frågorna som är grunden till mitt intresse. Sedan halkade jag in mer på det politiska, för det hänger ju ihop, säger han.

Petter Ådahl 2

”Kaffet var bättre på Lundellska skolan”, enligt Petter Ådahl.

| Foto: Christine Olsson/Bildbyrån
Petter Ådahl Anna Ekström

Petter Ådahl jobbar nära utbildningsminister Anna Ekström.

| Foto: Christine Olsson/Bildbyrån
Karriärerna år för år

Petter Ådahls karriär:

  • 2013 Pol.kand.-examen i statsvetenskap.
  • 2015–2016 Gymnasielärare på Lundellska skolan.
  • 2016 Fil.kand.-examen sociologi.
  • 2016 Gymnasielärarexamen.
  • 2016–2017 Ordförande Lärarförbundet Student.
  • 2016–2019 Politisk sekreterare Socialdemokraterna.
  • 2019– Skolpolitisk sakkunnig åt utbildningsministern.

Isak Skogstads karriär:

  • 2017 Ämneslärarexamen.
  • 2013–2014 Grundskollärare, Junedalsskolan.
  • 2015–2017 Ordförande, Lärarnas Riksförbunds studerandeförening.
  • 2015–2019 Högstadielärare, Internationella engelska skolan.
  • 2016–2021 Kolumnist, Göteborgs-Posten.
  • 2017–2019 Styrelseledamot, Saco Studentråd.
  • 2018 Kolumnist, Dagens Samhälle.
  • 2019–2020 Gymnasielärare, Östra Real i Stockholm.
  • 2019– Skolpolitisk expert, Liberalernas riksdagskansli.
  • 2019 Boken ”Isak Skogstads obekväma sanningar om skolan” ges ut på Natur & Kultur.
  • 2020 Bidrar till boken ”Likvärdig skola – en ödesfråga för Sverige” (LR och Natur & Kultur).

Han ser sig som lyckligt lottad som får jobba med något som känns viktigt och kan göra skillnad.

– Det är ju ett jättestort plus med det här jobbet, att man får jobba med någonting som man tror på. Som utbildad lärare med ett djupt intresse av skol- och utbildningsfrågor känner jag starkt för en mer jämlik skola där samhället tar mer kontroll från marknaden.

I dagsläget finns ingen majoritet i riksdagen för att minska marknadens inflytande på skolan. Kommer det att förändras, tror du?

– Ja, det tror jag, eftersom svenska folket och hela lärarkåren har, i mina ögon, Socialdemokraternas syn på de här frågorna. Så över tid ser jag inte någon anledning att vi inte ska kunna ändra på det.

– Men det är klart att då behövs det ju antingen att andra partier ändrar sig eller ett annat parlamentariskt stöd för de partier som driver de här frågorna.

Ser du för dig en egen politisk karriär i framtiden?

– Det är ingenting jag tänker på; det är ingen dröm jag när, men är man politiskt intresserad och jobbar i det här så… Jag tycker mitt jobb jag har nu är väldigt bra och är nöjd med det. Sedan får man väl se vad framtiden har att utvisa.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm