I skolan
Ny i yrket
Play
Bloggar
Debatt
Ledare
Kontakt
Om Skolvärlden
Tipsa oss
Prenumerera
Annonsera
I skolan
Ny i yrket
Play
Bloggar
Debatt
Ledare
Kontakt
Om Skolvärlden
Tipsa oss
Prenumerera
Annonsera
I skolan
Play
Bloggar
Debatt
Kontakt
Arbetstid
”Tillsätt en utredning kring lärares undervisningstid”
”Sedan USK:en togs bort har lärares undervisningstid skenat”, skriver Alexander Skytte.
Debatt
”Skolverkets förslag på nytt betygssystem är häpnadsväckande”
”Djupt tragiskt att Skolverkets tjänstemän uppenbarligen inte har förstått det betygssystem som de själva har konstruerat”, skriver Anna Insulander.
Läromedel
”Debatten kring läromedel präglas av okunnighet”
”Omställningen till en skola med riklig tillgång till läromedel kan påskyndas avsevärt”, skriver Rolf Ekelund.
Debatt
Läraren: ”Säg ifrån om du inte har tillräckligt mycket luft i ditt schema”
Läraren Tilde Jansson varnar för konsekvenserna av brist på ställtid.
Debatt
Lärarnas moment 22 leder till utbrändhet
Läraren som klagar till chefen riskerar att straffas medan den tysta läraren istället riskerar sin hälsa, menar debattörerna.
Debatt
Upprop efter nya skolavtalet: ”Vi har fått nog”
66 personer inom skolans värld har undertecknat uppropet som kritiserar det nya avtalet HÖK21.
HÖK21
Åsa Fahlén efter kritiken mot avtalet: ”Jag har också fått nog”
LR:s ordförande svarar på debattinlägget från 66 lärare.
Debatt
”Betona digitala kompetensen i nya ämnesplanerna för svenskämnet”
”Digital kompetens är mycket mer än att skriva text via en dator”, skriver gymnasielärarna.
Debatt
Skolverket: Dags att diskutera alternativ till dagens betygssystem
Dagens betyg är multiverktyg som är ganska bra på mycket men inte optimala till något, skriver två chefer på Skolverket.
Replik
Per Måhl: ”Betygsreglerna kan leda till katastrof”
”Myndigheter ser inte till att reglerna följs”, menar experten.
Debatt
Filosofilärarnas brev till Skolverket: ”Det finns ingen ursäkt”
Kraven i filosofi på gymnasiet är orealistisk högt ställda, hotar likvärdigheten och rättssäkerheten och bör revideras omgående, skriver två filosofilärare i ett öppet brev till skolvket.
Bli medlem i Lärarnas Riksförbund
Vi har läraryrket i blodet. Vi vet att ditt medlemskap kan göra skillnad. Både idag och i morgon. Låt oss visa vägen till din och skolans framtid.
Bli medlem
IES
/ Internationella Engelska Skolan
Replik
IES svarar på kritiken: Våra ägare är inte hemliga
Gunilla Svantorp är inne på ett mycket farligt och sluttande plan, skriver Carola Lemne.
Debatt
S-politikern: Därför måste vi identifiera ägaren av IES
”Nu krävs en rad åtgärder för att begränsa marknadsavarterna i svensk skola.”
Debatt
”Allt är inte guld som glimmar, Barbara Bergström”
”Handling väger tyngre än ord”, skriver Tommie Petersson, universitets- och gymnasielärare, om Internationella engelska skolans grundare.
Läraryrket
/ Lön och arbetsmiljö
Debatt
Debatt: Nu får det räcka med utbrända lärare
”Nyexad och utbränd – vi vill inte se fler sådana här plakat” skriver tre lärare.
Debatt
Vi måste prata om elevers lärande
"Många tycks okritiskt använda digitala hjälpmedel"
Debatt
”Utöka samarbetet med Finland kring lärarutbildningen”
Roger Haddad: ”Centralt att alla lärarstudenter erbjuds övningsskolor”.
Debatt: Så gör du
Information för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.
Debattinfo
”
Helvetesgapet mellan specialpedagog och lärare måste överbryggas
Sara Bruun
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få de senaste nyheterna från Skolvärlden.se i mejlkorgen varannan vecka, helt gratis!
Skicka
Friskolor
Debatt
”Vi jobbar i friskola och är stolta över det”
”Vi känner inte igen oss när friskolor debatteras”, skriver debattörerna.
Replik
”Håll er till ämnet i debatten om friskolor”
Debatt
Replik: ”Åsa Plesner förenklar frågan om friskolor”
Debatt
”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”
”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).
Replik
SD: När det kommer till kritan vägrar S diskutera skolförslag med oss
”När det kommer till kritan vägrar Socialdemokraterna att ens sätta sig ner vid bordet och diskutera förslag med oss.”
Slutreplik
”SD lyssnar hellre på friskolelobbyn än på kritiken från lärare”
”Istället för att begrunda fakta prioriterar SD friskolelobbyns ekonomiska egenintressen”, skriver Gunilla Svantorp (S).