Debatt. För att ta hand om unga med psykisk ohälsa behöver vi börja i rätt ände, där problemen uppstår – och det är ofta i skolan, skriver debattörerna.
Hjärnkoll är en riksorganisation som arbetar för att motverka fördomar och sprida kunskap om psykisk ohälsa, med hjälp av den egna berättelsen.
NSPH Stockholm består av tio organisationer som arbetar för psykisk hälsa:
Nu i höst börjar skolan igen för 1,4 miljoner grundskole- och gymnasieelever. Man skulle önska att de med glädje klev in på skolgården och mötte sina kamrater, men många av de eleverna vi möter känner oro inför att gå till skolan.
Enligt Socialstyrelsens senaste rapport har den psykiska ohälsan ökat med 100 % de senaste tio åren bland unga mellan 10–17år. Detta är signaler vi behöver ta på allvar. Barn spenderar huvuddelen av sina dagar i skolan där föräldrar har små möjligheter att veta vad de upplever där, förutom det personalen eller barnen själva berättar.
Många barn far illa i skolan idag. Samtidigt vet vi vilken avgörande roll skolan spelar i barnens liv: den har en stor del i formandet av deras identitet kring lärande och förmågor och vi vet även att unga som hamnar utanför skolan riskerar utanförskap även i framtiden, inte minst på arbetsmarknaden. De löper även större risk för långvarig psykisk ohälsa. Vi måste därför avsätta resurser till åtgärder som får barnen att stanna kvar i skolan, men hur ska vi lyckas med det när de mår dåligt och känner sig otrygga där? Det finns inget enkelt svar på detta, och därför föreslår vi att regeringen tillsätter en trygghetsutredning för att hitta metoder för detta. Inga barn ska känna sig otrygga i sin skola, där de enligt lag är tvungna att spendera sina dagar under hela uppväxten.
Vi menar att det är skolan vi behöver rikta blicken mot för att komma tillrätta med de ökande psykiska ohälsotalen bland unga. Visst behövs det fler mottagningar och personal som kan ta hand om unga med psykisk ohälsa, men vi behöver börja i rätt ände – där problemen uppstår – och det är ofta i skolan.
Vi vill understryka att vi inte lägger skulden på personalen i skolorna, som vi är övertygade om gör sitt allra bästa. Men vi vet också att de dignar under ett allt större ansvar och svårare uppgifter att hantera som pedagoger. De behöver få stöd i detta, så vi inte får en massflykt från skolan.
Det man behöver utreda är:
Hur kan man skapa större trygghet för barnen i skolan?
Trygghet utanför klassrummet
Stress och krav
Screening obligatoriskt
Psykisk hälsa på schemat
I Socialstyrelsens rapport 2017 framgår att det är vanligt förekommande med negativa attityder och diskriminerande beteenden gentemot personer med psykisk sjukdom. Enligt Socialstyrelsen kan detta leda inte bara till försämrad självkänsla och livskvalitet, utan även till svårigheter med försörjning, arbete och bosättning. Vi behöver alltså prata om psykisk ohälsa redan i skolan, för att på så vis komma till rätta med diskriminering och stigma.
Genom detta vill vi ge de unga i riskzonen för psykisk ohälsa en tro på att framtiden tillhör även dem.
Lou Rehnlund, regional samordnare Hjärnkoll Stockholm och grundare av Hjärnkoll Ung
Lennart Håwestam, ordförande NSPH Stockholm
Anita Odell,vice ordförande NSPH Stockholm, Nationell samverkan för psykisk hälsa